Hacker: Un hacker és un entusiasta, algú a qui li agrada superar reptes amb creativitat (Raymond, 2004). Basen el seu estil de vida en una ètica que segons Pekka Himanen (2002), té set pilars: llibertat, passió, obertura, valor social, cura, acció i creativitat. Segons Pretto (2021), l’ètica hacker portada a l’escola implica la valoració de l’autonomia, el protagonisme, l’apoderament, l’autoria i la producció col·lectiva i col·laborativa. Es tracta de la promoció de pràctiques col·laboratives que brinden accés lliure i obert al coneixement, la ciència, els seus mitjans i productes, en un fer democràtic, col·lectiu i activista dins de l’escola (Bonilla i Pretto, 2015).
Tot i el descrèdit que sovint se li ha donat a la paraula hacker s’entén, el Hacktivisme com “l’ús de les destreses tècniques més diverses, en pro de fins socials, ecològics, humanitaris o de qualsevol altra índole amb repercussió o tendent a la defensa dels drets humans.”
Ètica hacker: Conjunt de valors i principis que guien l’actuació dels hackers, com la llibertat d’informació, la curiositat intel·lectual, l’aprenentatge continu i la responsabilitat ètica en l’ús de les seves habilitats. L’adhocràcia i l’ètica hacker com a model de treball i organització. En aquest sentit com a exemple de simplificació, el terme ètica hacker apunta que «cap problema s’hauria de resoldre dues vegades. Per això quan un problema és resolt, ha de ser comunicat a la comunitat hacker perquè aquesta pugui dedicar-se a resoldre altres problemes, augmentant la productivitat».
Adhocràcia: Articula la manera de generar projectes de forma col·laborativa i horitzontal, on s’articulen equips de treball descentralitzats, temporals, amb poca estructura burocràtica i jeràrquica. Com indica Paulo Nunes als quaderns de l’Escola d’Innovació Política, mentre la burocràcia dirigeix el seu enfocament cap a la rigidesa de les rutines, l’Adhocràcia se centra en la simplificació dels processos i l’adaptació de l’organització a cada situació en particular (Ramon Ramon, 2017).
Comunitat GEM hack
Creem un entorn educatiu i d’aprenentatge inspirador i col·laboratiu on es fomenta la cultura, l’ètica hacker i la filosofia maker, posant èmfasi en la creativitat, el coneixement en obert, i l’aprenentatge experimental per adquirir les capacitats necessàries de lideratge, autonomia i benestar emocional.
La nostra proposta de valor implica i combina els valors i principis de l’ètica hacker, per comprendre com funcionen les coses, unit a la filosofia maker, que posa èmfasi en la creació, l’aprenentatge pràctic i l’ús de tecnologies i materials per construir coneixement. Aquesta filosofia proporciona a la comunitat educativa les eines, els recursos i els espais necessaris per explorar i desenvolupar les seves idees i projectes, mitjançant l’ús de tecnologies disruptives i metodologies innovadores.
Promovem la transparència, la participació i la cooperació, fomentant la creació d’una comunitat educativa activa que comparteix coneixements i col·labora en projectes d’impacte social i ambiental. A través d’aquesta fusió, es crea un entorn que fomenta el benestar, la creativitat, l’experimentació i la col·laboració, amb un alt compromís social que actua amb transparència i responsabilitat social.